שכר העבודה ומרכיביו

בכל חודש, כשמגיע תלוש המשכורת החודשי, אנו ממהרים לקרוא את השורה האחרונה כדי לדעת כמה כסף יכנס לחשבון הבנק שלנו. אולם, חשוב לדעת כי שכר העבודה אינו כולל רק את התגמול הבסיסי עבור העבודה. כדאי להסתכל על רכיביו כדי לוודא שקיבלנו את כל הזכויות המגיעות לנו על פי חוק ושלא התבצעו ניכויים אסורים. זכויות העובד משתנות בהתאם לשנות הוותק בעבודה, להיקף המשרה, לסוג העבודה, ולמאפיינים האישיים.

shutterstock_2952756202

תוספות וניכויים

המרכיב העיקרי בתלוש המשכורת הוא השכר עבור העבודה, שחייב לעמוד בתקנות חוק שכר מינימום. בנוסף, במידה ועבדתם מעבר למכסת השעות הקבועה בחוק, אתם זכאים לתוספת תשלום. קיימות תוספת גם עבור עבודה ביום מנוחה, דמי הבראה, מחלה או חופשה. כמו כן, ביכולתם של הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה להעניק תוספות וותק וסיכון. מלבד תוספות, קיימים גם ניכויים מהשכר, כמו מס הכנסה וביטוח לאומי. יש לוודא שקיים פירוט לכל ניכוי וכי הוא הותר בחוק. תוכלו להיעזר במדריך לקריאת תלושי משכורת להבנת את הסעיפים השונים המופיעים בו.

פסקי דין בנושא

קיימים פסקי דין רבים בנושאי שכר העבודה ומרכיביו. כך למשל, נקבע כי מעסיק שאינו משלם שכר מינימום לעובדיו מבצע עבירה כפולה של אי תשלום שכר מינימום והלנת שכר, בהתאם לחוק הגנת השכר. פסק דין אחר קובע כי אדם זכאי להוצאות נסיעה אם הוא זקוק לתחבורה ציבורית על מנת להגיע למקום העבודה (ראו את צו ההרחבה). בנוסף, קיים גם חוק המחייב שכר זהה לעובד ועובדת באותה העבודה.

הסיוע שאנו מציעים

לנו בחברת 'זכויות' חשוב לוודא כי אתם מקבלים ממקום העבודה את כל הזכויות להם אתם זכאים. במסגרת פעילותינו, אנו בודקים מה מגיע לכם במסגרת החוק, הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה. בנוסף, אנחנו מבצעים בחינה מקיפה כדי לבדוק שכל התשלומים הרלוונטיים התקבלו. חשוב לנו גם לוודא כי המעסיק מפריש עבורכם את הסכומים המתאימים למס הכנסה, ביטוח לאומי, פנסיה, פיצויים וביטוח מנהלים.

מעוניינים בסיוע או מידע נוסף?
צרו עמנו וקשר ונציגנו ישמחו לעמוד לשירותכם.